søndag 28. juli 2013

Forberedelse til ny langtur: GR10

En evig vandrer, med et evig mål. Og hva er bedre enn det? Å hele tiden strekke seg etter nye mål og plasser. Som før så dreier høsten seg om en langtur, fra før har jeg tilbakelagt Camino Frances gjennom Nord-Spania og GR20 over Korsika. Nå har jeg satt vandrerøynene på Pyreneene som danner den naturlige grensen mellom Frankrike og Spania, et nesten naturlig valg etter å ha gått i Spania det ene året og i Frankrike det andret året. Caminoen var lang, GR20 var bratt, Pyreneene er lang og bratt.

Kart over ruten (GR10).

Langs Pyreneene går det tre ruter fra Atlanterhavet i vest og til Middelhavet i øst. GR11 som tar deg gjennom Pyreneene på den spanske siden av grensen, GR10 som tar deg gjennom Pyreneene på den franske siden av grensen og Haute Route Pyrenees (HRP) som går i de enda høyere-liggende strøkene mellom de to rutene igjen. GR11 kan skilte med mer stabilt pent vær, men noe uryddig merking. GR10 skal være godt merket, men på den franske siden av fjellkjeden er været mer ustabilt. Jeg valgte meg GR10 først og fremst fordi det var den første ruten jeg så bilder fra, samt at den skal være bedre merket som sagt. Så får en bare takle været som det kommer, vi har vær i fjellet her i Norge og.

Lac d'Oo. (Picture from this set on Flickriver by m-idre31).

GR10 starter fra Hendaye og ender opp i Banyuls-sur-Mer etter omtrent 900 kilometer med vandring gjennom den episke fjellkjeden. Lengden har jeg omtrent gått før (Camino Frances), men det er de tillagte høydemeterene som gjør den store jobben her. Rundt 50000 høydemetere må man samlet gå opp. Det er regnet å ta 50 dager å gå hele ruten fra start til slutt. Høyeste punktet på ruten ligger på rundt 2500 meter. Men det er ikke bare en fjellvandring, ruten tar en igjennom flere små franske landsbyer på sin vei mot Middelhavet.

Foreberedelse og pakking til turen.

En kan dele Pyreneene opp i fire områder som ruten går igjennom, Pyrenees Occidentales (Hendaye - Arrens-Marsous), Pyrenees Centrales (Arrens-Marsous - Bagneres-de-Luchon), Pyrenees Ariegeoises (Bagneres-de-Luchon - Merens-les-Vals) og Pyrenees Orientales (Merens-les-Vals - Banyuls-sur-Mer). Det er i Ariege (Pyrenees Ariegeoises) at man møter de største utfordringene. For her møter man i tillegg til varmen, det ustabile været og at det er en lang tur, på færre steder å få tak i mat på. Man er nødt til å bære med seg mat for en 3-4 dager på enkelte deler av denne strekningen.

En er spent, for det er en utfordring å gjennomføre GR10. Så får jeg bare håpe at jeg klarer å gjennomføre den, noe jeg ikke kan ta for gitt. Uansett, så håper jeg at jeg får oppleve de flotte stedene man passerer på ruten. Som Lac d'Oo, Chemin de la Mature, Passerelle d'Ars og La Passerelle d'Holzarte.

Chemin de la Mature. (Picture from Commision du Film des Pyrenees-Atlantiques).

Noen linker om GR10 og blogger fra folk som har gjennomført ruten:

Pyrenean Way
Pyrenees Hike
Editions Rando Cannelle
Postcards from Timperley

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg