mandag 17. juli 2017

Seljordsommer: Flyvraket på Gøysen, Skorve, Gøysen

Det er to flyvrak på Skorve, jeg har vært på begge og skrevet om det ene tidligere. Det bor en liten, eller rettere sagt stor, fascinasjon for flyvrak i meg. Flyvraket på Gøysen har jeg derimot besøkt flere ganger. 9 september i 1944 styrtet det et amerikansk Liberator B-24 bombefly her. Flyet som var på vei til slipp-plassen 'Gullknappen' ved Sperillen i Buskerud kom inn for lavt og kræsjet i fjellveggen på rundt 1300 meters høyde. Hadde det flydd 100 meter høyere, hadde det kommet akkurat klar over Skorve. Nå er stedet hvor flyet dundret inn i fjellveggen synlig ved en rosa-farget flekk.

På vei opp Skorve, utsikt over Seljordsheiene på andre siden av dalen.

Ved flyvraket på Skorve ved Gøysen, en vinge ligger nede i ett søkk med Ordalssåta i bakgrunnen.

For enklest mulig å komme opp, kjører man opp til og rundt Kivledalen fra Seljord og parkerer på Haugan (markert med skilt, det er en liten avgift for å parkere). Stien opp er greit merket, men bratt. Man bør benytte muligheten til å få en god utsikt over Seljord ved en antenne på vei opp, kort etter en bratt oppstigning på en steinete skogsbilvei. Man passerer de to små sølene Karlstaul og Listaul på vei opp. Turen er fin, gjennom en hyggelig skog og etterhvert vil man få mer og mer utsikt. Etter en stund skiller stien til flyvraket og stien opp til Gøysen seg, men hvilken sti som leder hvor er godt merket.

Rett nedenfor selve kræsjstedet finner man denne delen av landingshjulet til flyet, Seljordsvannet i bakgrunnen.

Det fine med kræsjstedet er at det fortsatt er verdt et besøk, det har ikke blitt for strippet for flyvrakdeler. Det har såklart skjedd, men her ligger fortsatt de største delene som overlevde kræsjet igjen. Det første man kommer til er vingene og restene av motoren. Alt med god utsikt til Seljordsvannet, Seljordsheiene og Ordalssåta med Ubyfjellet som bakgrunn. Og fjellveggen til Skorve ovenfor. Av en eller annen grunn har jeg aldri klatret opp til selve kræsjstedet før, men gjør det nå. Her ligger de tøffeste restene av flyet, alt ettersom hvordan man ser det. Understellet og landingshjulene til flyet. Himmelen ovenfor antar en like trist farge som omstendelighetene som førte til kræsjet for så mange år siden. 11 menn i alderen 20 til 29 år døde her.

Utsikt over Seljordsvannet fra Skorve, fra ovenfor fjellveggen der Liberatoren kræsjet.

Mørke skyer over Skorve, Nordnibba i bakgrunnen.

Istedet for å gå ned den bratte fjellsiden igjen, velger jeg bare å fortsette videre opp den resterende bratte bakken. Det er ikke den lengste klatringen og man kommer da opp ikke så veldig langt unna toppen av Skorve, Gøysen, men dit skal jeg ikke med det første. Å gå over Skorve har alltid vært en flott tur, det går en merket sti fra Gøysen over til Nordnibba og derfra videre ned til Finndalen og Bygdardalen, hvor man kan komme seg tilbake til Haugan fra eller ned til Seljord (dette er en super tur, men også lang). Nå, legger jeg ruten mer langs kanten av Skorve med utsikt over Bygdardalen, Finndalen og Ordalssåta, og ikke minst den oppdemmede innsjøen Sundsbarm. Finndalen er en skjult skatt, en mytisk og mystisk hengende dal hvor det for en god del år siden var stølsdrift (nå står bare tuftene igjen).

Stående og se ned på mystiske Finndalen, med Ordsalssåta bak til venstre i bildet.

Hestnutan, blant de fjellene ligger det også et flyvrak fra krigen, en tysk junker.

Jeg skuer over til Hestnutan, hvor det andre flyet som kræsjet under krigen ligger (en tysk junker). Nordnibba på 1365moh danner motstykket til Gøysen så og si, her kan jeg sitte og nyte lunsj og varm kaffe, mens jeg ser over Skorve til Gøysen. Dette er fortsatt ett av mine favorittfjell. Runden går videre langs kanten, slik at jeg nå kan se ned mot Flatdal lengre nede, med sine gårder som ligger samlet i midten med alle jordene rundt. Lengre bak går Gaustatoppen inn og ut av erindringen, i lag med været. Skyene ligger tungt over fjell, men ikke lavt. Ved Tvitjønnan kommer de første dråpene.

Kaffe og lunsj på Nordnibba, Gøysen i bakgrunnen over Skorve.

Utsikt ned mot Flatdal med Gaustatoppen langt bak i horisonten.

På toppen av Skorve, selveste Gøysen på 1370moh, flyr en vegg av regn over meg, et slør som beveger seg over fjellene og landskapet, men aldri så mye at en blir riktig våt. Synet er bare flott. Jeg sitter ned, ser sløret bevege seg som en vegg over Seljordsvannet med ormen svømmende i, over Mælefjell med sin ur, over Lifjell med sine vann. Kjennemerker som skjules og så sakte kommer til syne igjen. Ett vakkert åsyn. Skorve er vakkert uansett vær. Tid for ny kaffe.

På toppen av Skorve, Tvitjønnan.

Utsikt i regn fra Gøysen, toppen av Skorve, Lifjell og Bjørgefjell til venstre, med Seljordsvannet til høyre.

Går ned stien som svinger seg i sikk-sakk ned fjellet. Kommer tilbake til stikrysset og videre tilbake ned til Haugan. Jeg ble kjørt opp hit, men nå må jeg gå ned videre. Etter en fabelaktig tur, nok engang, over Skorve. Dette fjellet, som alltid har lokket meg ut på tur når jeg er i Seljord.

Regn over Lifjell.

Kart og informasjon over ruten til flyvraket på Skorve / Gøysen.

2 kommentarer:

  1. Hei, denne turen så helt fantastisk ut! Vi vurderer en helgetur fra Oslo med buss. Hvordan er det å starte turen med å å fra Seljord sentrum? Mvh Serina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, beklager sent svar, men jeg har vært ute og gått flere langturer.

      Det er for øvrig ingenting galt med å starte turen fra Seljord sentrum, men det vil gjøre turen en god del lengre, samt med mye mer opp- og ned-stigning.

      Dere må da og finne veien opp til Haugan, hvor stien opp mot Skorve starter fra. Opp dit kan dere enten gå Gullnesvegen og så rundt Kivledalen på Kivledalsvegen, men det er da raskere å finne noen av stiene som tar av fra Gullnesvegen før Kivledalen, først på grusvei og så over på sti, som leder mot Venås og derfra videre opp til Haugan. Se kart på ut.no feks. Alternativt kan dere gå Kivledalsvegen opp der den starter nede fra Prestegardsvegen (forbi kirken), den veien er lang og svingete, men er kanskje den enkleste å finne.

      På denne turen gikk jeg tilbake til Haugan, men det er og mulig å gå over Skorve, gå ned til Finndalen og videre derfra igjen til Bygdardalen, hvor dere kan følge grusveien nedover, ta av og gå ned Hanakamgjuvet og videre derfra ned til Seljord igjen. Eller omvendt.

      Turen? Ja, den anbefales på det sterkeste. :)

      Slett

populære innlegg