onsdag 12. oktober 2016

(GR1 Sendero Historico) Dag 34: Torre de los Moros

Lengde: 4.1km (991.4km), tid brukt: 1:14.
Vær: Mye regn.


Lokalisert litt utenfor Lascuarre ligger Torre de los Moros, restene av et gammelt Maurer-tårn, selv om det har vært bestridet at det var Maurerne som oppførte det. Både været, det har høljregnet de siste timene, og at det faktum at jeg egentlig hadde sett meg fore å ta en kortere dag, burde tilsi at jeg tok resten av ettermiddagen ’fri’. Det gjorde jeg ikke, istedet satte jeg ut i regnet etter å ha kommet tilbake fra Graus sammen med Oscar, for å finne enda noen flere rester av gamle borger.

Et blekt gårdslandskap på vei opp til Torre de los Moros fra Lascuarre.

I en liten lysning i skogen finner man restene av det gamle tårnet.

Stien er gjørmete og våt, forrædersk, over landskapet er det ikke mye glede å finne på himmelen. Skyer river og sliter i trærne. Personlig er jeg glad for at jeg slapp dette været når jeg gikk til Luzás og Castigaleu tidligere idag. Heldigvis så er ruten til Torre de los Moros bedre merket. Det er mulig å gjøre en rundtur, ved å følge en merket rute videre fra tårnet, men jeg setter grensen ved å gå til tårnet, det får holde.

Inne i tårnet er det satt opp en moderne konstruksjon for å støtte opp tårnet og besøkende.

Utsikt fra toppen av tårnet i retning Lascuarre.

Gjennom trærne dukker tårnet opp. I sin nåværende form rekker tårnet knapt over trærne, men historien bak det rekker nok høyere. Bygget enten i det 15. eller 16. århundret. Tårnet står midt i en lysning mellom trærne, med en inngang inn. Foruten restene av en gammel trapp, er vinduene og små smutthull i murene det eneste som ellers gjenstår av tårnet. Inne i tårnet er det bygget en moderne konstruksjon som fungerer både som støtte til tårnet, trapp og plattform man kan stå på for å speide utover Isábena-dalen.

En dyster utsikt over Isábena-dalen i retning Graus.

Restene av en gammel trapp inne i tårnet.

Dalen er gjennomsyret av regn, av den grå, triste og kjedelige typen. Fra Lascuarre til Graus er det ikke mye sikt, skyene pakker godt inn gårdslandskapet. Regnet har heldigvis avtatt en del, men varmt er det ikke, surt. Jeg pakker jakken tettere om meg, tar enda ett blikk utover det regnvåte området og går så tilbake.

Torre de los Moros.

Dystre åser.

Tårnet er nok en god del lavere enn det har vært, jeg kan knapt se det ovenfor på tilbaketuren. Nærmere Lascuarre igjen tar regnet seg opp igjen, det har nesten regnet kontinuerlig. Tilbake på gjestehuset drypper det godt fra meg, en varm dusj venter. En fin tur uansett.

Ruinene av en gammel gårdsbygning, kirketårnet i Lascuarre ses gjennom buegangene.

Lascuarre.

<- CastigaleuPuente de Montañana ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg