tirsdag 28. juni 2016

Forberedelse til ny langtur: Camino Inglés & Camino Muxia

Planen var enkel, jeg skulle ta med fetteren min, Kjetil, og gå Camino Ingles fra Ferrol til Santiago de Compostela. Fra Santiago skulle vi fortsette videre til Muxia på Camino Muxia (Finisterre). For å komme til Ferrol skulle vi fly til A Coruna med mellomlanding i Barcelona, overnatte en natt der og så ta buss neste dag til Ferrol. Man kan også gå den Engelske veien fra A Coruna, men den ruten kvalifiserer seg ikke til Compostelaen da den bare er på 73km (for å få Compostelaen må man gå minst 100km). Så Ferrol it is.

Kart over ruten vi skal gå, Camino Ingles og Camino Muxia.

Tanken var å utforske Ferrol litt, spise lunsj og så begynne å gå. Siden det ville bli en sen start, var planen bare å gå en kort etappe den første dagen. Det er ikke en overflod av pilegrimsherberger på denne Caminoen, så her hadde jeg lagt opp en plan på forhånd:
  • Neda (14km).
  • Betanzos (35km).
  • Hospital de Bruma (27km).
  • Siguero (24km).
  • Santiago de Compostela (21km).
I de fleste beskrivelsene av ruten så er den siste etappen mellom Hospital de Bruma og Santiago, men jeg liker meg så godt i byen at jeg ønsker å komme tidligere fram. For Camino Muxia var planen:
  • Vilaserio (33km).
  • Dumbria (30km).
  • Muxia (20km).
  • Finisterre (27km).
To ganger har jeg gått ruten til Finisterre, men jeg har ikke gått innenlands-ruten til Muxia, så jeg ønsket å gå den i år. Negreira var jeg ikke så begeistret for, så denne gangen ønsker jeg ikke å overnatte der, men fortsette videre de tolv kilometrene til Vilaserio.

Havnen i A Coruna.

Miniatyr-park med statue ved siden av havnen i A Coruna.

Så er det slik at en del av opplevelsene er å akseptere at alt ikke går helt som planlagt, at skjebnen har tatt andre valg for en. Flyet ned til Barcelona blir rundt en og en halv time forsinket, og vi har bare tre kvarter før flyet videre til Coruna går. Ikke helt optimistisk ser jeg for meg en kveld på ett flyplass-hotell og mye styr for å komme oss videre neste dag. En lærer mens en reiser, det blir nok lenge til neste gang jeg gir meg så kort tid til mellomlandingen. Godt da med litt uhell i uhellet, for flyet til A Coruna var forsinket det og.

Veggmaleri i en gate i A Coruna.

Torre de Hercules.

Vi rakk flyet, kunne spasere fra gate til gate. Bagasjen vår derimot, gjorde ikke det. Og framme i A Coruna kunne vi bare se langt etter å få med oss ryggsekkene med alt turutstyret vårt i (selv om det ikke er veldig mye utstyr som kreves til en Camino). Så vi ble pent nødt til å vente i A Coruna for å sjekke om Iberia / Vueling klarte å finne bagasjen vår og få den ettersendt i tide til vi måtte gå. Vi ga dem to dager på seg, det ville gi oss tid til å gå Camino Ingles og komme oss til Muxia (mens Finisterre måtte utgå).

Kunstverk ved havgapet, Hercules-tårnet i bakgrunnen.

Puerto de A Coruna, kanskje var det herfra for mange mange år siden pilegrimene steg i land for å gå mot Santiago de Compostela.

Da ingen bagasje dukket opp, var det bare å innse at vi trengte nytt ustyr. Etter å ha kontaktet forsikringsselskapene våre og fått godkjent midlertidig tap av bagasje, ble det handling i A Coruna istedet for vandring på Caminoen. Jeg trengte en ny sekk, lakenpose, reisehåndkle, sokker, underbukser, regntøy (poncho), genser, t-skjorte, bukse, lette sko, vannflaske, solhatt, diverse småting, samt toalettsaker. Enkle og greie ting ble prioritert. Mest irriterende var at jeg hadde glemt å ta ut laderen til mobilen i sekken min, så mobilen min vil dø i løpet av turen.

I Ferrol.

Middag i Ferrol.

Det positive i det hele var at vi får tatt en bedre titt på Coruna, en hyggelig by, som i utgangspunktet bare fungerte som en stopover. Slik fikk vi med oss det berømte Torre de Hercules, ett av de eldste eksisterende romerske fyrtårnene som gjenstår. Utenfor tårnet er det en park med havet som nærmeste nabo i tillegg til byen. I Santiago-kirken, hvor ruten fra A Coruna starter fra, fikk vi ordnet pilegrimspassportene våre.

Ny sekk pakket og klar til avgang, denne veide betydelig mindre enn den sekken jeg fløy ned med.

Etter en dag med handling kunne vi endelig ta bussen til Ferrol, selv om våre opprinnelige sekker fortsatt var to store spørsmålstegn. I Ferrol fant vi hotellet vårt for natten, Hospedaxe da Magdalena, hvor vi fikk våre første stempler i pilegrimspassene. Så tok vi en tur i byen, som også virket trivelig, fant et fint sted for middag (La Sidreria) og returnerte til hotellet om kvelden klar for Camino Ingles neste morgen.

Fra havnen i Ferrol, hvor Camino Ingles starter fra.

 Pontedeume ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg