torsdag 25. september 2014

(Baekdudaegan) Dag 22: Mungyeongeup

Hviledag, men ikke slik at jeg sitter stille hele dagen. Jeg er ikke like glad i hviledager, når jeg ute på vandring har jeg et eget driv om å bevege meg fremover. Ute er det pent vær når jeg står opp, og det gjør jo og sitt på lysten til å gå videre. Men, jeg tror det er en god idé, har vært sliten de siste dagene. Og skoene er ikke tørre ennå heller, men nå kan jeg sette dem ute i solen. Spiser frokost på en koreansk kaffekjede, Angel-in-Us, da de faktisk selger sandwicher og baguetter der. Noe det har vært lite av på turen, noen ting savner man fra hjemme.

Ovenfor Juheulgwan ligger det et enorm filmsett som er bygget opp som en autentisk landsby fra Joseon-perioden i Korea, det er bygget av KBS og brukes ofte til å spille inn periode-dramaer i. Ovenfor filmsettet ligger den mektige ryggen jeg sleit meg over i gårsdagens dårlige vær.

Jeg bruker hviledagen til å se meg mer om i byen og i den provinsielle parken som stedet er inngangsporten til, Mungyeong Saejae. Først derimot, så står noe av 'husarbeidet' jeg må gjøre i løpet av dagen på planen. Klærne må vaskes, hoftestroppen på sekken har løsnet litt så jeg må fikse den og kameravesken min trenger litt førstehjelp den og.

En stor og helt fantastisk jeongja som ligger ved siden av Den Store Yeongnam Veien. Hadde det vært tillatt å overnatte i den, hadde jeg gjort det.

Fra Mungyeongeup går parken oppover langs Chogokcheon-elven, klemt inne mellom Juheulsan-ryggen i øst og Joryeongsan-ryggen i vest. Den følger Yeongnam-veien som ble bygget under Joseon æraen (1392-1897) for å koble byene Seoul (da Hanyang) og Busan sammen. I det pene været kan jeg nå nyte turen vesentlig mer enn jeg gjorde igår da jeg kom ned.

Jogokgwan, den andre porten.

Litt ovenfor Juheulgwan (den første porten) har KBS bygget ett enormt filmsett, en autentisk landsby fra Joseon æraen i full målestokk. Filmsettet blir ofte brukt til å spille inn periode-dramaer. Bakgrunnen til de imponerende bygningene er og flott, jeg kan se opp mot ryggen jeg sleit meg over igår, men det føles og litt tomt og livløst å gå gjennom gatene i denne landsbyen.

Ett serveringssted som ligger rett nedenfor den andre porten.

Ved Jogokgwan (den andre porten) har jeg gått langt nok opp for idag, selv om jeg har tatt det veldig rolig. Etter en bedre og mindre våt titt på porten setter jeg meg ned og spiser lunsj, pajeon, ved restauranten som ligger litt skjult nedenfor porten. Det er ganske så avslappende å sitte der, lytte til den rolige musikken og se på Chogokcheon renne stille forbi.

Her filmer de inn en scene for ett tv-drama i filmsettet.

Går innom filmsettet igjen på veien ned, nå spilles det inn en scene til ett tv-drama der. Kostymekledte menn marsjerer i takt mellom gatene, i pausene hentes smarttelefonene fram fra kostymene. Utenfor den første porten er det også en liten park, som inneholder et rimelig stort fuglebur. Mellom Mungyeongeup og filmsettet går det små turist-tog; jeg hadde først håpet at den gikk helt opp til Joryeong, men måtte skuffet erkjenne at så heldig var jeg ikke.

Middag på en lokal restaurant om kvelden, hot pepper bacon med masse grønnsaker.

Jeg trives godt på stedet, og resten av ettermiddagen og kvelden bruker jeg nede i byen. Spiser middag, hot pepper bacon, på en restaurant. Masse skåler med diverse grønnsaker, ris, tofu-suppe og stekt bacon. Det er likevel fortsatt tegn på at jeg er sliten, jeg sovner omtrent sittende på rommet om kvelden. En fin hviledag.