fredag 5. september 2014

(Baekdudaegan) Dag 2: Seseok - Nogodan

Lengde: 20.0km (25.7km), tid brukt: 9:47 (14:04).
Høyde (start / slutt / høyeste): 1151moh / 1340moh / 1651moh.
Vær: Sol og klar himmel.


Den første natten på ruten og jeg fikk omtrent ikke sove, med en sovesal som fungerte mer som en smelteovn i løpet av natten, både når det gjelder lyd og varme. Hadde man stått utenfor hytta i den bekmørke natten kunne man sikkert ha hørt lyden av den konstante snorkingen fra innsiden dirre mellom veggene. Når klokken var to på natten ble all forsøk på å kunne få sove avbrutt da en god del av gjestene sto opp og begynte å romstere rundt før de bega seg ut i natten. Jeg mistenker at et besøk til Cheonwangbong for å overvåke soloppgangen var årsaken til det tidlige oppstyret.

Med glimt i øynene ser jeg utover en fantastisk utsikt fra ryggen ovenfor Seseok hytta.

Morgenen gryr og det er en klar blå himmel som hilser meg velkommen på min andre dag på Baekdudaegan, med solstråler som vasker ansiktet mitt. Idag har jeg 20km med ryggvandring foran meg, hvor turen går til Nogodan hytta som ligger under toppen med samme navn (som betyr noe sånt som Kjerringalter-toppen). Jeg starter dagen med et glimt i øyet, en vidunderlig utsikt hvor grønne og blå rygger utfolder seg foran øynene mine på ryggen ovenfor Seseok hytta. Små elver av skyer flyter rolig gjennom dalene langt nedenfor. En perfekt indikasjon på hva Jirisan-fjellene har å by på på en flott dag.

Utsikt mot sør fra Jirisan.

Ruten følger i fotsporene til gårsdagen og er fortsatt enkel å følge, med store deler av ruten fortsatt gjerdet inne for å holde folket på allfarveien. Og nå presenterer den virkelig hva Baekdudaegan handler om, en nådeløs og undulerende vandring på ryggen. Stien går opp og ned, dukkende inn og ut av skogen, for slik ikke å glemme å dele den fantastiske utsikten over landskapet omkring med deg. Gående fra topp til topp, alle kledt i grønne farger, kan jeg se ruten forflytte seg fremover. Bak meg, går hver topp ett steg tilbake i køen. Og bakerst i køen, Cheonwangbong, fortsatt skuende over sitt fjelldomene.

Cheonwangbong, med Jangteomok hytta nede i midten.

Fra Seseok hytta klatrer jeg opp til det høyeste punktet på dagens vandring, Yeongsinbong på 1651moh. Her blir toppen flankert av rhododendron trær med alpine bambusplanter imellom. Med flott utsikt. Ned fra toppen går du på en imponerende trapp, som bukter seg langt og lenge gjennom og over den alpine skogen. Ruten går over to topper til, Chilseongbong (1576moh) og Deokpyeongbong (1522moh), før jeg ankommer Byeoksoryeong hytta og tid for en pause.

Utsikt fra Yeongsinbong over ryggen jeg skal gå på. Banyabong i bakgrunnen til venstre.

Ruten fortsetter på samme måte fram til Yeonhacheon hytta, med til tider imponerende utsikter underveis når stien bukter seg over toppen av Hyeongjebong (1452moh) og møtet med en annen rygg ved Samgakgoji. Yeonhacheon hytta er en mindre hytte enn de jeg har passert tidligere (med unntak av Rotary hytta) og atmosfæren her er mer roligere og tilbakelent. Jeg spiser lunsj utenfor hytta, hvor jeg tiltrekker meg nysgjerrigheten til andre vandrere. En sjokolade blir forsiktig plassert i hånden min. Hvis det ikke var for lokasjonen til hytta, som ligger akkurat for langt unna Jungsanri og for kort unna Seseok eller Jangteomok hyttene, ville jeg definitivt ha overnattet på denne hytta.

Fra Cheonwangbong bukter den frodige ryggen seg videre mot Chotdaebong, før den vrir seg igjen og passerer Byeoksoryeong hytta på sin ferd gjennom Jirisan.

Yeonhacheon hytta, en liten og hyggelig hytte i en rolig atmosfære.

Vandringen er og like hard som den er flott, og jeg kan føle den konstante vandringen opp og ned topper i beina mine. Flere imponerende trapper hjelper deg på vei etter Yeonhacheon hytta. Etter å ha stått på toppen av den første Samdobong-toppen (Tre provins-toppen) på ruten, hvor Jeollabukdo, Jeollanamdo og Gyeongsangnamdo provinsene møtes, velger jeg å si nei til tilbudet om å klatre opp til Banyabong (Prana visdoms-toppen). Ifølge guideboken så tilbyr toppen på 1732moh en utsøkt utsikt, men da jeg er sliten motstår jeg en avstikker fra ruten.

En av de mange imponerende trappene på dagens vandring.

Nedenfor Nogodan er inngangen til toppen stengt for dagen, av en miljøvernmessig grunn som jeg ikke kan forstå, siden de har bygget en gangvei av tre på toppen av vegetasjonen som går hele veien opp til toppen. En tidlig påminnelse om de lukkede seksjonene som vil komme senere på ruten. Dette er likevel bare ett mindre irritasjonsmoment, da dagens tur har vært fantastisk. Hvis resten av Baekdudaegan er like flott som idag, så har jeg en vandring av episke proporsjoner foran meg.

En naturlig trapp som går gjennom en frodig tunnel.

Når jeg ankommer Nogodan hytta, blir jeg bestemt fortalt at jeg må gå ned, de kan ikke finne navnet mitt i listen av de som har reservert plass. Jeg argumenterer at de burde prøve å sjekke litt nøyere, da jeg vet at navnet mitt er vanskelig for dem. Til slutt finner de ut at jeg er registrert under Jirisan Visitor Center, siden det var de som gjorde reserveringen, og nå smiler de og jeg får lov til å bli. Hytta er en større og ganske så moderne bygning, hvor du sover i noe som ligner på en bås. Og, heisann, de har et varmeskap som kan bli brukt til å tørke klærne dine hvis de er våte. Til middag tilberedte jeg ramyeon nudler.

Utsikt ned mot Piagol-dalen.

Det var en forbløffende vandring idag, omtrent 20 kilometer med pur vandreglede. Jeg møtte mange nysjgerrige koreanere på stien, hvor omtrent nesten alle ville ta meg i hånden når jeg fortalte om min hensikt å gå den mektige Baekdudaegan-ryggen. For idag, var den virkelig mektig og magisk.

Båsen min med utstyret i på sovesalen i Nogodan hytta.

<- SeseokGogiri ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg