lørdag 7. september 2013

(GR10) Dag 40: Puig Carlit

Lengde: 13.0km (785.4km), tid brukt: 4:22 (306:01).
Høydemetere (opp / ned): 914m (46978m) / 914m (45302m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 2010moh / 2010moh / 2924moh.
Vær: Overskyet, grått og regn.


Å klatre opp på Puig Carlit var noe jeg hadde tenkt på lenge, men håpet om å komme opp til toppen var ikke stort etter de forespeilte værutsiktene. Men når morgenen bringer et rødt lys over dalen nedenfor Lac des Bouillouses og det ikke er tegn til så mye regn, tennes det et lite håp. Jeg bestemmer meg for å gjøre et forsøk, sekken lar jeg bli igjen.

Lac des Bouillouses under et grått skylag.

Det er et flott landskap ovenfor Lac des Bouillouses, med mange fine vann med nå dystre fjell ovenfor. Og selv om det så lyst ut ved starten, er det nå mørke skyer på vei. Ruten går opp mellom Tossal Colomer og El Tossal Colomer (morsomme navn), der stien går opp over stein mot et fjell innhyllet av skyer.

Ruten opp mot Puig Carlit.

Opp siste delen mot toppen forsvinner stien noe i konturene, men det opprevne steinlandskapet gjør det til en forholdsvis enkel klatring opp. På toppen, 2924moh, er det surt og ikke uventet så er det null utsikt. Bare i veldig korte gløtt kan jeg se ned mot landskapet nedenfor, ellers så er det en grå masse som holder meg meg selskap. Jeg er uansett fornøyd. Det er noen få andre på toppen, og nedenfor er det flere på vei opp.

På toppen av Puig Carlit (2924moh). Ett grått hav på alle kanter.

Når jeg begynner å gå ned begynner det så smått å regne. Stien ned er enklere å finne, men regnet gjør steinene noe glatte og vanskelige å gå på. Etter å ha gått nedover i et kvarter omtrent ser jeg opp, det har nå sluttet å regne og der oppe er det nå en blå gløtt i en veldig kort periode. De som kom opp litt etter meg fikk nok litt mer utsikt enn meg. Det er uansett en tøff utsikt fra der jeg står når jeg er nedenfor skylaget.

Utsikt over Étangs du Carlit.

Jeg følger ikke samme rute tilbake som jeg gikk opp, jeg går runden som kalles Boucle des Étangs du Carlit (12 étangs). Det er en flott tur hvor en passerer forbi flere vann gjennom et tøft landskap. Det er tydelig at det er fisk i vannene her, for det er mange fiskere ute. Utsikten idag var kanskje ikke den beste, men det ble likevel en fin tur opp til Puig Carlit.

<- BouillousesPlanes ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg