fredag 16. august 2013

(GR10) Dag 18: Ossoue - Saugue

Høydemetere (opp / ned): 223m (19470m) / 1174m (17787m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 2651moh / 1610moh / 2651moh.
Vær: Sol, regn og torden på ettermiddagen og kvelden.

Dette var en fin dag hvor jeg gikk til Saugue. Jeg sto tidlig opp til en flott utsikt over fjellene. Det hadde blåst mye i løpet av natten, men teltet sto imot vindens beleiring. I motsetning til vanlig starter jeg ikke dagen med å gå opp, istedet må jeg bryne meg på en lang og bratt tur ned fra Refuge de Bayssellance.

Morgen ved Refuge de Bayssellance.

Bratt ned fra Refuge de Bayssellance til Oulettes d'Ossoue, måtte krysse elven over isen.

I fjellet er det uthogd et par grotter, Grottes de Bellevue, disse ble laget av den eksentriske greven Henry Russell for å kunne brukes som overnatting og underholdning. Hvor mye underholdning jeg hadde fått der vet jeg ikke, men jeg kunne godt tenkt meg å prøvd en overnatting der.

Nede ved Oulettes d'Ossoue er broen over elven ødelagt, men isbreen som fortsatt ligger øverst i dalen fungerer fint som bro den og. Sol og fint vær så jeg hadde fin utsikt over dalen på vei ned. Et lite vann, Barrage d'Ossoue (1834moh), ligger demmet opp ovenfor Gave d'Ossoue nedenfor. Etter å ha krysset dammen går ruten opp mot de grønne slettene ovenfor Ossoue-dalen.

Barrage d'Ossoue.

Grønne Gave d'Ossoue som strekker seg ned mot Gavarnie.

Mot Gavarnie går ruten over slettene i en frodig og nydelig dal som blir flittig brukt som beitemark. Tilbake kan man se opp mot det mektige Vignemale-massivet, og innimellom kan man skilne Refuge de Bayssellance høyt der oppe. Ruten passerer forbi tre åpne fjellhytter på veien, Cabane pastorale de Lourdes, Cabane de Sausse-Dessus og Cabane Toussaous. Midt i murmeldyrland, det kryr av de små gnagerne som løper på kryss og tvers av stien.

Det er en grønn dal og det er langt ned til bunnen av den. Jeg går forbi en gruppe hvor en av vandrerne tilhører den merkelige gjengen som går på fjelltur med paraply (les Clear Waters Rising av Nicholas Crane for en enda bedre fjelltur med paraply). Selv om ruten ikke går dit tar jeg turen ned til Gavarnie. Dette er er turiststed med mange folk og jeg bestemmer meg fort for at jeg ikke vil tilbringe kvelden her, Cirque de Gavarnie eller ikke.

Utsikt tilbake mot Vignemale-massive på vei ned Ossoue-dalen.

Bedre blir det oppe ved Saugue-platået, et stille og rolig kulturlandskap med spredte gårder og grønne jorder. Trivelig vandring, men fra Cirque de Gavarnie brygger det seg opp mørke skyer som kommer min vei. Regnet ankommer like før jeg ankommer Gîte d'Etape de Saugue. Senere på kvelden åpner himmelens sluser seg og dype tordenknall kan nesten sees over fjellene.

Saugue-platået.

Det ankommer flere våte vandrere som søker tilflukt i det hyggelige vandrerhjemmet, men etterhvert fylles plassene opp og en del må ta til takke med å sove i telt ute. Mens været herjer utenfor koser jeg meg med en god middag og hyggelig selskap. Spiller yam, en fransk variant av yatzy, med noen andre vandrere. Mot slutten av kvelden trekker jeg meg tilbake til mitt eget hvor jeg slapper av mens regnet trommer på taket ovenfor.