mandag 26. august 2013

(GR10) Dag 28: Eylie d'En Haut - Pla de la Lau

Lengde: 16.9km (544.1km), tid brukt: 9:11 (210:15).
Høydemetere (opp / ned): 1623m (31050m) / 1686m (30392m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 990moh / 927moh / 1821moh.
Vær: Tåke, grått og trist.


Ariege'n skal være kjent for sitt lunefulle vær og at skyer kan henge i dalene hele dagen, noe jeg skulle få kjenne på kroppen i de nærmeste dagene. Det ble ikke noe av igår, så idag tenker jeg å gå til Cabane de Besset, en hyggelig hytte når det er fyr på peisen ifølge guideboken. Det kan trenges, for ute er det grått og trist og ikke noe spor av den blå himmelen fra igår.

Eylie d'En Haut i bakgrunnen med bygningene fra den tidligere gruvedriften i forgrunnen.

Vindjakken pakkes godt rundt meg på vei opp mot Col de l'Arech. Tilbake under skyene kan jeg se Eylie og restene av den gamle gruvedriften der nede. Ett lite skjul av stein dukker fram etter at jeg har kommet opp fra skogene. Oppe ved Col de l'Arech (1802moh) er det surt og all utsikt er skjult bak skyene. I døren til Cabane de l'Arech (1638moh) står det en fyr og skuler ut mot det grå været mens han røyker. Jeg kan se en ruskete teltleir som har sett sine bedre dager.

Tåke over Col de l'Arech.

Dalen nedenfor er en mørk og dyster affære, men nok mest på grunn av været. Orle-dalen er en klemt og innesperret avsidesliggende dal. Det ligger en cabane her ikke langt unna stien, Cabane de Grauillès. En hesteflokk kommer meg møtende på stien ved Flouquet (1081moh). Før jeg begynner på stigningen opp fra dalen igjen møter jeg på noen dagsturister som er på vei opp dalen. Jeg lurer litt på hva i denne dalen det er verdt å se på i dette været.

Bratt opp igjen i sikksakk her. Kommer opp over trærne og her henger tåken på vent. Jeg svinger opp gjennom tåken hvor gresset er farget hvitt av dugg. Cabane de Besset (1494moh) dukker opp ovenfor meg, ovenfor hytta er det ingenting å se.

Cabane de Besset, en veldig hyggelig hytte.

Jeg er tidlig framme, klokken er ikke to engang. Utsikten mot Cabane de l'Arech fra hytta er en grå vegg, bildet i boken er mye finere. Cabane de Besset er virkelig en hyggelig hytte, men jeg føler likevel at å sitte inne i hytta resten av dagen kan bli litt kjedelig i lengden og noen topptur har lite for seg i dette været. Og tanken har slått meg underveis, det blir til at jeg velger å gå videre.

Utsikt ned mot Cabane de Besset med Orle-dalen nedenfor.

Men ikke før etter at jeg har tatt meg en lang pause inne i hytta. Siden jeg tenkte jeg skulle overnatte i hytta har jeg bært med meg litt ekstra, hvor lokal øl og ost er blant varene. I lyset fra et stearinlys koser jeg meg med en god lunsj med te til. Nok et tegn på at jeg kanskje burde ha gått hit igår.

Så beveger jeg meg opp mot Clot de Lac (1821moh), lengre nede skimtes silhuetten til Cabane de Besset før den forsvinner i skyene. Ved passet ligger det en annen og ganske hyggelig hytte også. I glimt kan jeg se over til den andre siden av dalen mot Col de l'Arech. Det bærer nedover igjen, men nå letter det litt. Jeg passerer en liten steinbu som nok fungerer som en nødbu. Det er et hyppig antall av disse åpne fjellhyttene her, passerer Cabane du Trapech du Milieu (1540moh) og Cabane de l'Artigue på vei ned. Cabane de l'Artigue består inne bare av en stor brisk og en peis.

Skyene invaderer fjellsidene ovenfor ravin de Trapech.

I Pla de la Lau (927moh) ligger Gîte-Auberge La Maison Valier, en stor bygning under dystre fjellsider. Det er en stille dag her, bare en eldre familie på fire på besøk i tillegg til meg. Middagen er formidabel, en av de beste på turen så langt og består av quiche, skinke, salat, biff, poteter og god tomatsaus. Og jeg kan få sove i en seng igjen. En stort sett grå, trist og kjedelig vandring idag, men med en hyggelig lunsj i Cabane de Besset.

Cabane de l'Artigue med grønne fjell ovenfor.
<- Eylie d'En HautEsbints ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg