onsdag 28. august 2013

(GR10) Dag 30: Esbints - Aula

Lengde: 22.5km (591.0km), tid brukt: 8:00 (227:20).
Høydemetere (opp / ned): 1170m (33666m) / 430m (32385m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 810moh / 1550moh / 1550moh.
Vær: Overskyet og grått, noe blå himmel.


Det har vært noen gråe dager på turen i det siste og denne dagen ble intet unntak, det høljregnet om natten. I min opprinnelige plan for turen var Aunac en av stedene jeg hadde tenkt å stoppe ved, men planer er som kjent til for å endres. Det er for kort å gå dit nå, siden Aunac bare ligger litt over en time unna Esbints. Istedet setter jeg pekefingeren min på kartet der Cabane d'Aula befinner seg, jeg er lysten på en overnatting i en av disse åpne fjellhyttene i Pyreneene. Claire sier også at hun kunne tenke seg å gå dit, selv om hun lurer på om det er litt i lengste laget.

Overskyet og grått over Esbints dalen om morgenen.

Det er litt trist å forlate Esbints, det var et hyggelig sted. Vertskapet på gîte'n skulle forøvrig opp i fjellene de og, for å gjete sauene sine oppe ved en cabane i tre dager. Det er overskyet ute og små skyer svømmer i luften nede i dalen. Ruten følger veien nedenfor det lille stedet i starten. Etter en liten stund tar ruten av fra veien og følger så en våt og gjørmete sti inn i skogen.

Selve ruten passerer ikke rett forbi Aunac, men like bortenfor ved Camp de Peyrot. Nede ved Coume-Chaude kommer veien fra Seix opp og det er merket en sti ned til landsbyen, jeg bestemmer meg for å gå ned. Ved siden av renner Ruisseau d'Estours. I Seix (506moh) er jeg lavere nede og da ser skyene sitt snitt til å åpne opp for en stund, men solen ser jeg ikke. Jeg titter litt rundt og spiser så en omelett på en restaurant på stedet, til nok en stor forbauselse for vertskapet. Det er forøvrig en hyggelig landsby, vel verdt et besøk. Før jeg begir meg tilbake kjøper jeg inn litt mer mat og drikke til kvelden.

Seix. Landsbyen ligger ikke på ruta, men er bare snaue 30 minutters gange unna.

Ved Moulin Lauga (541moh) ligger det en kafé som selger pannekaker og jeg lar meg ikke be to ganger, men det er absolutt ingen der så jeg må til slutt bare gi opp og gå videre. Opp Estours-dalen er det en hyggelig vandring langs en vei i starten, men som etterhvert går over i monotonien. Sti tar over for vei og det er hyggeligere, men blir til slutt litt kjedelig i lengden selv om den går langs Estours-elven. Sekken veier litt mer nå og det er tyngre å gå.

Cascade d'Arcouzan. Ett flott fossefall man passerer på veien opp mot Pont d'Aula.

Jeg forlot den blå himmelen ved Seix, her er det nå overskyet. Kommer opp til Cabane de l'Artigue (1053moh), hvor noen har skrevet Refuge des Galapagos på døren. Litt bortenfor hytta er det ett flott fossefall, Cascade d'Arcouzan, som jeg går bort til for å se nærmere på. Opp mot Cabane d'Aula gjenstår det nå bare en bratt stigning.

Og bratt er det, men først oppe er det et nydelig platå som venter på meg. I en sirkel rundt slettene troner fjellsidene, nå dekket av skyene. Ovenfor vet jeg at Mont Valier (2838moh) vokter fjellene rundt, selv om den nå er skjult for mine øyne. Hester og kuer gresser på slettene. Og så kan jeg se Cabane d'Aula (1550moh) ligge fredelig lengre inne på platået. Det er en relativ stor hytte, men det er bare den ene halvdelen som er i bruk virker det som. Inne er det hyggelig. De fleste av disse hyttene står åpne og er fri for bruk av alle, men ikke alle.

Utsikt over Estours dalen.

I hytta er det et stort langbord, 3 køye-senger og en relativ stor ildplass. I vinduet ligger Svalene I Kabul av Yasmina Khadra på norsk, så her har det tydelig vært en fra Norge før. Jeg ordner meg til og koker meg så opp en kopp te som jeg nyter utenfor hytta. Jeg går så for å sanke ved for å lage fyr i peisen senere. Mens jeg står med armene fulle av greiner og kvister kommer Claire opp lia.

Plateau d'Aula med Cabane d'Aula nedenfor fjellsidene. Mont Valier skjult av skyene.

Dagens vandring var ikke av den mest bemerkelsesverdige arten, men kvelden i Cabane d'Aula ble veldig hyggelig. Vi er ikke de eneste på hytta, en liten mus piler rundt omkring. Vi fyrer i peisen mens stillheten senker seg utenfor. Hyggelig med selskap, selv om Claire sin engelsk og min fransk er litt begrenset. Det knitrer fortsatt fra peisen når vi går til sengs.

Inne i Cabane d'Aula, Claire holder liv i ilden.

<- EsbintsSt Lizier d'Ustou ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg