mandag 10. juni 2013

(Hadrian's Wall Path) Dag 2: Heddon-on-the-Wall - Wall

Lengde: 23,5km.

England byr på et overskyet vær om morgenen på den andre dagen på vår vandring langs muren til Hadrian. Som vanlig bys det også på full engelsk frokost. Frokosten inntas i vinterhagen til gjestehuset, gjennom vinduene kan vi titte ned mot dalen nedenfor.

Heddon-on-the-Wall, de første delene av muren man får se etter å ha forlatt Wallsend.

I Wallsend startet vi vandringen ved restene av et romersk fort, det er da passende å fortsette vandringen ved de første delene av Hadrians mur man får se etter Wallsend. Muren blir liggende stille igjen mens hestene på gården ved siden av årvåkent iaktar oss når vi forlater Heddon-on-the-Wall. Vi beveger oss nå langs muren, men der muren gikk går det nå en vei. Noe som var en gjenganger på denne etappen av ruten.

Ved Vindobala, ikke mye å se av det gamle romerske fortet.

Likefullt så er det landlige omgivelser vi går i. Selv om vi blir påminnet om at byen ikke er langt unna av de lavtflyende flyene. Og ruten går for det meste på sti og ikke på asfalt. Ved Vindobala, et annet romersk fort, er det ikke noen synlige rester, de ligger godt gjemt under gresset. Så lite minner stedet om at det har vært en romersk utpost her at man hadde gått ubemerket forbi hadde det ikke vært for et skilt som markerer lokasjonen. Ting endrer seg med tiden, noe som også er synlig ved Harlow Hill. Her har kirken blitt gjort om til en låve, en titt på baksiden avslører en stor låvedør hogget ut av midtskipet.

Grått vær over grønne enger.

Alessandra smilende bak en av de utallige portene og gjerdetrappene vi måtte passere på ruten.

Etter å ha klatret over nok en gjerdetrapp (vi kom helt ut av tellingen over antallet porter og gjerdetrapper vi måtte over i løpet av denne dagen) åpner det seg en utsikt over Whittle Dene reservoar. Ned mot vannet brer det seg en eng av gult. Ute på reservoaret står det en hegre og våker mot nord istedetfor romerne. Noen svaner svømmer rundt i vannet. Et lite fugleobservatorie er satt opp ved vannet, jeg noterer følgende observasjoner i observasjonsboka: 1 heron, 2 swans, 1 Alessandra, 1 Tarjei.

Whittle Dene reservoar.

Gule piler har jeg allerede snakket om, men noen har også kommet opp med idéen om å lage et Hadrian's Wall Passport, nok en ting som får en til å tenke på Caminoen. Første stempel var selvfølgelig på Segedunum. Andre derimot kommer vi til nå, Robin Hood Inn. Tror ikke muren ble bygget for å holde Robin Hood ute. Vi møter på de to guttene som teltet utenfor The Swan. Men litt småflaut var det at det tok en stund før vi finner ut at de faktisk er fra Norge, og at det er min italienske venninne som finner det ut. Jeg plasserer meg selv i gapestokken utenfor vertshuset som straff (og en øl).

Ruten fortsetter sin vandring langs muren i landlige omgivelser, men aldri langt fra en vei. De grønne og rullende engene gjør et hobbit-landskap av seg. Ved Down Hill er det noen store steiner som ligger lagelig til for en pause. Nå har skyene vært på vikende front lenge og sol og blå himmel akkompagnerer oss fra oven.

Fanget i gapestokken utenfor Robin Hood Inn.

Halton Castle ligger en kort vei fra ruten. Vi overdøves av et kor av sauer på vei ned for å se det som kan sees av slottet. Dette er også ruten ned mot Corbridge og det romerske fortet der. Men det er ett langt tillegg til dagens vandring så vi holder oss til Halton Castle og det lille vi kan se av det.

Nyere murer ligger over der Hadrians mur gikk, ruten følger langs veien over grønne enger.

Vandring langs murgropen til Hadrians mur.

Etter tårn 24a åpner landskapet seg fint opp, her er murgropen veldig synlig langs veien. Ved Planetrees tar vi igjen de to norske guttene, Kristian og Truls. Her kan vi og se igjen et stykke synlig del av muren. Et herskapelig hus speider ned mot oss.

De synlige restene av Hadrians mur ved Planetrees.

Vi ankommer Wall, en ganske så unnselig engelsk landsby, ikke noe spor av noen mur her tross navnet. Vi har plass på Hadrian Hotel - Inn, noe som jeg har sett fram til. Å overnatte på et engelsk vertshus. Så det blir engelsk ale med 'mince and leek' (kjøttdeig og purreløk) til middag. En koselig kveld på vertshuset avslutter en andre dag på ruten gjennom hyggelige og landlige omgivelser, men aldri langt fra en vei.

Fra pub'en i The Hadrian Hotel - Inn.